7. rész: Légy Nyitott!

Azzal a gondolattal indult ez a cikksorozat, hogy a konfliktus önmagában nem rossz, csak ENERGIA… Dráma akkor lesz belőle, amikor destruktív módon használjuk a konfliktusban rejlő energiát és akár tudatosan, akár nem – elkezdünk küzdeni a másik ellen, miközben a saját negatív viselkedésünkre önigazolást keresünk. Ilyenkor mindannyian 3 jól megfigyelhető szerep egyikébe bújunk: van aki az Áldozat, van aki a Megmentő, és van aki az Üldöző szerepét preferálja.

A Dráma alternatívája a Pozitív Konfliktus, amelyhez empátiára és felelősségvállalásra van szükség… és sok-sok bátorságra :).

Három alapvető készségünket kell fejlesztenünk ahhoz, hogy kilépjünk a negatív konfliktusokból, befogjuk a konfliktusokban rejlő energiát, nyílt párbeszédet kezdeményezzünk és közös megoldást találjunk a problémákra.

Az első készség a NYITOTTSÁG.

Mit jelent NYITOTT-nak lenni?

A nyitott emberek felismerik, hogy a saját OK-ságuk nem függ másoktól, és azzal váltanak ki tiszteletet másokból, hogy önmagukat is tisztelik. Az ilyen emberek úgy tudnak kedvesnek és sérülékenynek mutatkozni, hogy közben nem teszik kockára személyes erejüket és identitásukat. Ez például így hangozhat:

“Segítségre van szükségem ahhoz, hogy be tudjam fejezni időben.”

“Félek attól, hogy nem fog sikerülni, és megítélik a csapatomat a kudarc miatt.”

“Ez egy kemény helyzet, fontos nekem, hogy milyen hatással van rátok”.

“Fontosak vagytok nekem, ezért szeretném, ha ti is jól éreznétek magatokat ebben az együttműködésben.”

A Nyitott vezető érzelmi, fizikai és pszichológiai biztonságot teremt a környezetedben önmaga és mások számára egyaránt.

Nehéz Nyitottnak lenni, amikor:

  • úgy gondolod, hogy te jobban tudod a másiknál – ami vezetőként valljuk be, sokszor előfordul 🙂
  • félsz attól, hogy a másik hibája vagy kudarca a te eredményedet, megítélésedet is befolyásolhatja;
  • a másikat nem tartod elég kompetensnek, okosnak, ügyesnek, leleményesnek, stb. ahhoz, hogy megoldja a problémát;
  • attól tartasz, hogy mások megítélnek, ha bevallod, hogy hibáztál, vagy nem tudsz valamit tökéletesen;
  • csak akkor érzed magad OK-nak,  ha te oldod meg mások problémáját és megmondod nekik a tutit.

(Ezek a helyzetek mind magukban hordozzák annak a veszélyét, hogy belépünk valamelyik Dráma szerepbe.)

Ezzel szemben amikor Nyitottan viselkedsz, akkor

  • bízol a másik képességeiben, hogy meg tudja oldani a saját problémáját
  • bele tudod helyezni magad az ő helyzetébe, együttérzel vele,
  • meg mered osztani az érzéseidet,
  • mersz sérülékeny lenni, segítséget kérni

Mit tegyél, ha Nyitottan szeretnél viselkedni egy konfliktusban vagy nehéz helyzetben?

  • Légy együttérző a másikkal, akkor is, amikor bajod van vele. Ez az egyik legnehezebb lépés. Amikor dühösek vagyunk, igen korlátozott a kapacitásunk az empátiára. Mégis, ha sikerül magad a másik cipőjébe helyezni, az ő perspektívájából látni a helyzetet, sokszor már közelebb kerülsz a megoldáshoz. Minden cselekedet szándéka szubjektíve pozitív – lehet, hogy a másiknak jó oka van arra, hogy így cselekszik, csak te még nem látod, mi az.
  • Hallgasd meg a másikat és jelezz neki vissza, hogy érted / megérted / egyetértesz vele. Nem kell mindig egyetérteni, sokszor már az is megnyugtatólag hat, ha tudom hogy a másik valóban meghallgatott és meghallott.
  • Oszd meg a saját érzéseidet, mondd el, te hogyan érzed magad, mi az ami neked nehéz vagy fontos ebben a  helyzetben. “Tehetettlennek érzem magam…”, “El vagyok keseredve…”, “Félek…” – furcsán hangozhat egy vezető szájából, mégis el tudok képzelni olyan helyzetet, amikor csodára képes egy- egy ilyen mondat.
  • Tudasd a másikkal az igényeidet! Mondd el milyen igényeid sérülnek, és mire lenne szükséged; lehet hogy a másiknak fogalma sincs arról, mi a bajod, vagy miért így cselekszel.
  • Kérd a másiktól, amire szükséged van! Tedd félre az elvárásaidat, és ne várj arra, hogy kitalálja, mit szeretnél, senki sem született gondolatolvasó.  (Egyik személyes “kedvencem” az „Ezt már magadtól is tudhatnád” mondat :))

Könnyű? Egyáltalán nem az. Sok önuralmat, gyakorlást, odafigyelést igényel. De garantáltan megéri!

Egy igazán jó Pozitív Konfliktushoz a Nyitottság azonban önmagában még nem elég, szükség van még hozzá egy kis…. folyt. köv. 🙂

Következő rész: Légy Kreatív!

PS: Ha vezetőként úgy találod, hogy sok a Dráma, a konfliktus a csapatodban vagy a szervezetben, ahol dolgozol és ehelyett szeretnéd te vagy a csapatod megtanulni a Pozitív Konfliktus készségeket,  kattints ide.