Konfliktuskezelés: az új vezetői szupererő

A Gartner HR Work Trends jelentése (Future of Work Trends 2025: Strategic Insights for CHROs) szerint a konfliktuskezelésben való jártasság az egyik legfontosabb szempont a HR-vezetők számára, akik reziliens munkaerőt akarnak építeni. 

Ezzel magyarázzák, hogy miért;

„Jelenleg elképesztő méreteket ölt a munkavállalói konfliktusok lehetősége, beleértve a geopolitikai válságokat, a munkabeszüntetéseket, az éghajlatváltozást, a DEI erőfeszítések visszaszorítását és a közelgő választásokat a világ felén. Az ideológiai feszültségek fokozódásával az alkalmazottaknak csak 26%-a állítja, hogy csapatának tagjai hasonlóan vélekednek a társadalmi-politikai kérdésekről. A munkavállalók közötti konfliktusok minden szinten jelentősen károsítják mind az egyéni, mind a csapatteljesítményt.”

A konfliktusok lehetősége egyre csak nő, az már biztos. De ahelyett, hogy ez riadalomra adna okot, tekinthetjük lehetőségnek is. Azok a vállalatok, amelyek megpróbálják elkerülni vagy minimalizálni a konfliktust, lemaradnak. Ez azért van, mert a konfliktus elkerülésének az eredménye: dráma.

Dráma az, ami akkor történik, ha a konfliktusokban keletkező energiát negatívan használjuk.

Azok a vezetők, akik a konfliktust drámává változtatják…

  • Kerülik a nehéz beszélgetéseket
  • Megadják magukat, ha kényszerítik őket
  • Elzárkóznak, ha nem érzik, hogy meghallgatják őket
  • Passzív-agresszív taktikákat alkalmaznak, hogy elérjék, amit akarnak
  • Másokat hibáztatnak azért, ahogyan ők érzik magukat
  • Manipulálnak, hogy hátsó szándékot érjenek el
  • Fenyegetéssel próbálják kikényszeríteni a másik alkalmazkodását

A drámát kell megállítanunk, nem a konfliktust. A konfliktusban lehetőség rejlik. A Gartner-jelentés hangsúlyozza, hogy a jó konfliktustárgyalás nem intuitív, és hogy a vezetőknek speciális képzésre szükségük a készségek elsajátításához.

Azok a vezetők, akik a konfliktusokat pozitív eredményekké alakítják:

  • Empatikusan viselkednek, hogy érzelmi kapcsolatot építsenek ki
  • Érzelmeket igazolnak anélkül, hogy elmarasztalnák a viselkedést
  • Megosztják saját érzelmi tapasztalataikat
  • Kíváncsi kérdéseket tesznek fel, hogy megismerjék mások nézőpontját
  • Szinergiákat keresnek
  • Rámutatnak az erősségekre
  • Alkalmazkodnak az új információkhoz
  • Tisztázzák határaikat támadás vagy hibáztatás nélkül
  • Új viselkedési formákat kérnek fenyegetés nélkül
  • Felvállalják saját hibáikat

„A konfliktus energiájának kezelése az egyik legkritikusabb vezetői kompetencia. Ez jelenti a különbséget a drámai, mérgező kultúrák és a kapcsolat, az innováció és a teljesítmény produktív kultúrái között.”

A vezetők az Empatikus Felelősség® módszerének segítségével fejleszthetik a pozitív konfliktus készségeiket. Ha érdekel hogyan, lépj velünk kapcsolatba

Copyright Next Element Consulting, LLC 2024