Dráma az, ami akkor történik, amikor önmagunk vagy egymás ellen küzdünk, miközben igazoltnak érezzük a saját negatív viselkedésünket.
Egy felmérés szerint a dráma – munkahelyi konfliktus, intrika – évente több mint 350 milliárd dollárjába kerül az amerikai gazdaságnak a termelékenység elvesztése miatt.
Amikor drámába keveredünk, három szerep egyikét játsszuk; az Üldöző, az Áldozat vagy a Megmentő szerepét. Az ezekhez a szerepekhez kapcsolódó viselkedések felelőtlenek, és elvonják az energiát az egészséges kapcsolatoktól és a szervezeti céloktól. A dráma energiavámpír.
Bár egyesek zéró tolerancia politikát szeretnének alkalmazni a drámával szemben, ez nem reális és nem is hasznos.
A dráma alternatívája az együttérzés. Nem, nem az a tapintatos, fogjuk meg egymás kezét egy körben, és énekeljünk tábortűz-dalokat típusú együttérzés, hanem az igazi beleérző képesség.
Az együttérzés (compassione) a latin gyökérből ered, melynek jelentése „együtt szenvedés”.
A „COM” jelentése „együtt, egymás mellett vagy mással együtt”. A „PASSIONE” azt jelenti, hogy „küzdeni vagy szenvedni”. Szó szerint, az együttérzés azt jelenti, hogy együtt vagyunk valakivel a lövészárokban, átéljük a küzdelmét, és csatlakozunk hozzá ebben az élményben. Az együttérzés nagyon kemény munka.
Az együttérzés több mint törődés, bár ez is szükséges összetevők. Az együttérzés három, egymással összefüggő készségkészletet foglal magában: nyitottság, leleményesség és kitartás.
Az együttérzés nem azt jelenti, hogy valakit megszánunk, sajnáljuk, vagy „addig szeretjük, amíg jó nem lesz”. Az együttérzés egyensúlyt teremt a törődés, az aggodalom, az empátia és az átláthatóság, valamint a határok, célok, törekvések és normák között. Ez az a motor, amely a hibákat a siker ugródeszkájává változtatja.
Az együttérző felelősség az a folyamat, amelynek során valakit (beleértve önmagadat is) felelősségre vonsz, miközben megőrzöd a méltóságát.
Az együttérzés a vezetésben valódi változást hoz. A Stanford Egyetem kutatói megállapították, hogy az empatikus vezető jelentős pozitív hatással van a morálra, az elkötelezettségre és a teljesítményre. A Harvard Business Review összefoglalja kutatásukat:
Az együttérzés és a kíváncsiság növeli az alkalmazottak lojalitását és bizalmát. A kutatások kimutatták, hogy a munkahelyi melegség érzése és a pozitív kapcsolatok nagyobb befolyással vannak a dolgozók lojalitására, mint a fizetésük nagysága.
A HBR cikkét érdemes elolvasnia minden vezetőnek, aki érdekelt abban, hogy a negatív munkavállalói viselkedésre és hibákra adott válaszként az együttérzést válassza a dráma helyett.
© Next Element Consulting